برنامه غذایی لاغری

برنامه غذایی لاغری

برنامه غذایی لاغری : این روزها همه مردم به دنبال راهی برای داشتن زندگی بهتر و افزایش کیفیت آن هستند. به جرأت می توان گفت اولین شرط برای رسیدن به این خواسته، داشتن بدنی سالم است.

از طرفی برای داشتن بدنی سالم باید حواس ‌مان به چیزهایی که می ‌خوریم باشد. باید یک سری مواد غذایی ضروری را حتماً در برنامه لاغری خود قرار دهیم و از طرف دیگر باید مصرف مواد غذایی کم‌ ارزش را در برنامه ی غذایی خود به حداقل برسانیم.

به‌ عبارتی دیگر باید تغذیه ‌مان را اصلاح کرده و رژیم غذایی فعلی ‌مان را به یک رژیم غذایی سالم تغییر بدهیم.

 

 

Slimming food program

 

 

 

تغذیه سالم:

تغذیه سالم شامل مصرف موادی از گروه های مختلف غذایی می باشد از جمله پروتئین ها که شامل گوشت، تخم مرغ، لبنیات، میوه و سبزیجات، غلات مانند نان، پاستا، چربی، شیرینی و غیره می باشند.

 همیشه رعایت کردن یک برنامه غذایی لاغری مفید نیست، زیرا ممکن است شما به یک گروه علاقه بیشتری داشته باشید و آن ها بیشتر بخورید و در برنامه غذایی برای لاغری خود از گروه های دیگر اصلاً استفاده نکنید.

اگر به چیزی که می خورید توجه داشته باشید متوجه خواهید شد که از مواد مغذی مناسب به مقدار کافی در غذاهای روزانه خود استفاده نمی کنید. بنابراین توجه به غذایی که می خورید بسیار مهم است و همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که چه گروه غذایی در برنامه غذایی لاغری شما وجود ندارد.

برنامه غذایی لاغری و سالم چیست؟

برنامه غذایی برای لاغری ، رژیمی است که به بهبود و سلامت بدن کمک می‌کند. رژیم غذایی سالم باید دارای انواع مواد مغذی لازم از جمله مایعات کافی، آمینو اسید و اسیدهای چرب لازم، ویتامین ها و مواد معدنی کافی و همچنین کالری لازم را برای بدن فراهم آورد.

 برنامه غذایی لاغری و سالم نیازهای اساسی بدن را بدون این که شما را دچار اضافه وزن و بیماری کند، برای شما فراهم می ‌کند.

همچنین برنامه غذایی لاغری به همراه ورزش می‌ تواند خطر ابتلا به بیماری هایی از جمله چاقی، بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و سرطان را در شما کاهش دهد. برخلاف آن چه خیلی از افراد تصور می ‌کنند، داشتن رژیم غذایی سالم می ‌تواند بسیار ساده و آسان باشد.

 

 

 

Slimming food program

 

 

 

 

چرا داشتن برنامه غذایی لاغری مناسب مهم است؟

اندام ‌ها و بافت ‌های بدن برای درست کار کردن نیاز به تغذیه‌ مناسب دارند. در غیر این‌ صورت بدن بیشتر مستعد بیماری، عفونت، خستگی و عملکرد ضعیف می ‌شود.

بچه‌ هایی که سوء‌ِ تغذیه و رژیم غذایی ناسالم دارند مشکلات رشدی و عملکرد تحصیلی ضعیفی دارند. از اثرات دیگر رژیم غذایی ناسالم می‌ توان به دیابت، چاقی، بیماری‌ های قلبی و سرطان اشاره کرد.

چطور برنامه غذایی لاغری سالم داشته باشیم؟

هسته‌ی برنامه غذایی لاغری را موادی تشکیل می ‌دهند که قند و چربی کمی دارند، ولی سرشار از  بهترین ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی دیگرند. گروه‌های غذایی زیر از بخش‌های ضروری یک برنامه غذایی برای لاغری هستند.

 

 

Slimming food program

 

 

 

میوه‌ ها:

میوه‌ ها علاوه بر این‌که فایده زیادی برای بدن دارند، جزو تنقلات خوشمزه هم هستند. سعی کنید همیشه میو‌ه‌ های فصلی را بخورید؛ چون تازه‌ هستند و فایده بیشتری دارند.

سبزیجات:

سبزیجات منبع اصلی ویتامین و مواد معدنی هستند. به‌طور کلی می ‌توان گفت سبزیجاتی که برگ تیره‌ دارند (مثل اسفناج، کلم پیچ، لوبیا سبز، کلم بروکلی، کولارد سبز و برگ چغندر) مغذی‌ تر هستند و در هر وعده‌ی غذایی می‌ توانید از آن ها استفاده کنید.

نان و غلات:

امروزه آرد سفید بیشتر از فراورده‌ های هر غلات دیگری مورد استفاده است. متأسفانه آرد سفید تصفیه شده ارزش غذایی زیادی ندارد، چون طی فرآیند تصفیه‌ سازی پوست دانه‌ ها جدا می ‌شود؛ و این در حالی است که این قسمت بیشترین ارزش غذایی را دارد. بنابراین بهتر است به ‌جای آرد سفید از غلات سبوس‌ دار استفاده کنید.

 

 

 

Slimming food program

 

 

پروتئین‌:

گوشت و لوبیا منبع اصلی پروتئین هستند. پروتئین ماده‌ای ضروری برای رشد مغز و عضلات است. از گزینه‌ های خوب برای دریافت پروتئین می ‌توان به گوشت‌ های کم‌ چربی مثل مرغ و ماهی اشاره کرد.

برای کم کردن میزان چربی و کلسترول گوشت، می‌توانید پوست و چربی‌ های آن را جدا کنید. سلامت و تغذیه‌ حیوانات روی سلامت گوشت‌ شان تأثیر می‌ گذارد، بنابراین سعی کنید گوشت حیوانات علف‌ خواری را مصرف کنید که از سلامت تغذیه‌ شان مطمئن هستید.

از منابع دیگر پروتئین می‌ توان به فیبر، عدس، لوبیا، نخود فرنگی، بادام، دانه‌های آفتابگردان و گردو اشاره کرد. محصولات مبتنی بر سویا هم منابع خوبی برای پروتئین و جایگزین‌های سالمی برای گوشت هستند.

لبنیات:

محصولات لبنی حاوی کلسیم، ویتامین D و مواد مغذی و حیاتی دیگری هستند. البته این محصولات چربی زیادی هم دارند. بنابراین بهتر است از تکه‌های کوچک پنیر پرچرب، ماست و شیرهای کم‌ چرب یا بدون چربی استفاده کرد. محصولات حاوی شیر گیاهی، مثل موادی که از سویا، تخم کتان و بادام تهیه شدند هم جایگزینی عالی برای محصولات لبنی گاوی هستند.

 

 

 

Slimming food program

 

 

 

روغن:

روغن باید به میزان کم مصرف شود و بهتر است چربی و قند کمی داشته باشد. می‌توانید به جای روغن ‌های گیاهی چرب، از جایگزین‌ هایی مثل روغن زیتون استفاده کنید. بهتر است غذاهای سرخ ‌کردنی کمتر مصرف کنید چون فاقد ارزش غذایی و جزو غذاهای «کالری خالی» هستند.

مواردی که در بالا گفته شد، باید در برنامه غذایی لاغری گنجانده شوند. ولی برای داشتن رژیم غذایی سالم و وزن متعادل و مناسب، باید علاوه بر مصرف این مواد، مصرف مواد خاص دیگری را به حداقل برسانید.

این مواد شامل الکل، غلات تصفیه ‌شده، چربی ‌های جامد، چربی‌ های اشباع، چربی‌ های ترانس، نمک و قند می ‌شوند.

 

 

دکتر حمیدرضا وفایی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =